Først og fremmest er en af udfordringerne at når kroppens nervesystem er overbelastet over længere tid, forringes blodtilførslen til frontal-lapperne - den del af hjernen der anvendes når vi skal huske noget, organisere, planlægge, tidsoptimere, konsekvensberegne og forudse.
Det der også kaldes de eksekutive funktioner. Derudover er stress hormonet kortisol, en af de helt store syndere. Kortisol virker som gift på hippocampus/søhesten og får den til at skrumpe. Hippocampus er med til at styre vores eksekutive funktioner - samt berolige amygdala.
Kortisol er med til at forstyrre søvnrytmen og give ondt i maven... Så børn der er stressede, har ganske simpelt dårlige forudsætninger for at lære noget..
FIGHT, FLIGHT, FAINT OR FREEZE
Kortisol er med til at forstyrre søvnrytmen og give ondt i maven...
Så børn der er stressede, har ganske simpelt dårlige forudsætninger for at lære noget.. De bliver hurtigere opfarende, temperamentsramte og brænder helt sammen.., Ikke fordi de har alle mulige diagnoser - men simpelthen fordi de er en helt naturlig stress-reaktion - FIGHT, FLIGHT, FAINT OR FREEZE.
Mange børn reagerer med fight or flight - de slår, råber, kaster med ting eller stikker af.. Andre børn freezer, de sidder helt stille og gemmer sig. Begge dele er alvorligt og barnet skal hjælpes både i situationen, men også bagefter når det hele er brændt sammen inden i.
Fysisk aktivitet og læring
Forskning peger i tydelig retning af at fysisk aktivitet er i særlig fokus, når det handler om forudsætning for læring. Når kroppen er fysisk aktiv, udskilles forskellige signalstoffer i hjernen, blandt andet acetylcholin, noradrenalin, serotonin, dopamin, GABA og glutamata. Alle disse neurotransmittere klargør områder i hjernen, således at mulighed for øget koncentration og læring opstår.